W marcu nasza grupa realizowała projekt edukacyjny „Tajemniczy świat dinozaurów”. Celem projektu było rozwijanie zainteresowań dzieci życiem prehistorycznych gadów. Projekt obejmował 5 bloków tematycznych: W jurajskim świecie; Śladami dinozaurów; Życie gadów; Ślady przeszłości; Dinozaury współcześnie. Niezwykłą podróż do świata prehistorycznych gadów zaczęliśmy od zorganizowania kącika tematycznego. Wykorzystaliśmy w tym celu przyniesione przez dzieci materiały: figurki dinozaurów, książki i własnoręcznie wykonaną makietę parku jurajskiego. Następnie, przenieśliśmy się do tajemniczego świata dinozaurów, niedostępnego bezpośredniej obserwacji. Podczas realizacji projektu przedszkolaki:
- oglądały prezentację multimedialną „Jak wyglądał świat przed milionami lat” na podstawie której prowadzone były rozmowy na temat życia dinozaurów,
- stworzyły mapę myśli,
- obserwowały jak wykluwają się z jaj dinozaury, poszukiwały sposobu na szybsze uwolnienie dinozaura z jajka – sprawowały opiekę nad wyklutym dinozaurem,
- wykonały gazetkę: gady lądowe, wodne i latające,
- stworzyły dinozaura z papierowych talerzyków,
- prezentowały na forum grupy ulubionego dinozaura,
- bawiły się w tropienie dinozaurów poruszając się po ich śladach,
- przypinały klamerki na grzbiecie stegozaura wg wskazanej liczby kropek,
- wykonały jaja dinozaura z balonów do kącika tematycznego,
- obserwowały wybuch wulkanu,
- bawiły się w paleontologa - poszukiwały w kaszy i ryżu szczątków różnych dinozaurów – układały szkielet,
- wykonały odciski dinozaurów w masie solnej,
- poszukiwały skamielin ukrytych w gipsie,
- szukały informacji o dinozaurach ukrytych w książkach – podczas zajęć w bibliotece,
- słuchały opowiadania o dinozaurach czytanego przez rodzica,
- zorganizowały kącik książki dotyczący omawianej tematyki.
Dzięki realizacji projektu nastąpił wzrost zainteresowań tematem dotyczącym dinozaurów i prehistorii. Dzieci często sięgały do kącika tematycznego odgrywając różne scenki z życia dinozaurów, korzystały z książek jako źródła wiedzy.
Zabawy z kodowania z kolorowymi kubeczkami czy kartkami rozwijają umiejętności logicznego myślenia i wyobraźnię przestrzenną. Podczas zabawy dzieci przeżywają radość, są zaciekawione, co tym razem wyjdzie, próbują stawiać hipotezy. Aktywnie pracują w zespole i w grupie.
Zabawa tematyczna „W salonie fryzjerskim” była okazją na przybliżenie dzieciom pracy zawodu fryzjera dla zwierząt. Stworzony kącik fryzjerski wyposażony w narzędzia pracy był inspiracją do wcielania się w role fryzjerów i klientów oraz odgrywania scen. Dzieci z zaangażowaniem wykonywały powierzone zadania, myły i czesały zwierzęta, strzygły włosy. Chętnie dzieliły się własnymi doświadczeniami i spostrzeżeniami. Bawiąc się poznawały zawód służący zwierzętom i społeczeństwu. Uczyły się szacunku do ludzi wykonujących pracę fryzjera, proaktywnych postaw wobec pracy i poszerzały zainteresowania zawodowe.
Styczeń i luty to miesiące w których realizowaliśmy drugie zagadnienie z ogólnopolskiego programu „Klub Mleczaka” pod hasłem „Idziemy na przegląd zębów z krokodylem Aleksandrem”. W trakcie realizacji omawianej tematyki dzieci wysłuchały opowiadania „Krokodyl Aleksander u dentysty”, wymyślały sposoby pomocy przy bólu zębów, poznały wyposażenie gabinetu stomatologicznego, czym zajmuje się stomatolog i w jaki sposób dentysta dokonuje przeglądu zębów. Zdobyta wiedza posłużyła dzieciom do zabawy tematycznej „W gabinecie stomatologicznym”, a także do wykonania pracy plastycznej na konkurs „Krokodyl Aleksander u dentysty”.