„Sen Żyrafy”. Empatyczna komunikacja z dziećmi czyli  Porozumienie bez Przemocy dla przedszkoli - autorstwa Franka i Gundi Gaschler.
– realizacja projektu.

 

Projekt składał się z pięciu jednostek, realizowanych przez pięć kolejnych dni oraz z etapu pogłębiającego. Autorzy w przystępny sposób, na przykładach dialogów z małymi dziećmi zaczerpniętymi z ich własnej praktyki zawodowej

i życia rodzinnego, wprowadzają dzieci w pewne aspekty świata Porozumienia bez Przemocy. Motywem przewodnim  projektu jest historia o małej żyrafie, która została znaleziona w przedszkolu.  Razem z dziećmi uczy się języka żyrafy

wg czterech kroków porozumienia bez przemocy (obserwacja, uczucia, potrzeba, prośba), aż w końcu znajduje swoją mamę, która opowiada dzieciom
o swoim śnie, w którym śniła o relacjach między ludźmi.

Projekt miał na celu rozwinąć podstawowe umiejętności interpersonalne, pokazać jak wygląda postawa oparta na poszanowaniu, życzliwości i szacunku oraz nauczyć dzieci sposobów rozwiązywania nieporozumień w sposób konstruktywny.

Podczas pierwszych zajęć - „Żyrafiątko zgubiło się…”, dzieci poznały żyrafę, jej wygląd, sposób odżywiania się, nadały jej imię, wymieniały atrybuty zewnętrzne sfotografowanego sąsiada, zbudowały dom żyrafie, stworzyły portret żyrafy, wybrały piosenkę „Zuzanna Żyrafa” i nauczyły się jej, organizowały wspólne zabawy, postępowały empatycznie.

W trakcie drugich zajęć – „Jak czuje się Żyrafiątko?”, dzieci nazywały emocje, uczucia w różnych sytuacjach, stosowały gesty do pocieszania, okazywania uczuć, ilustrowały emocje mimiką, ciałem oraz w formie plastycznej, dzieliły się swoimi przeżyciami, podając przykłady sytuacji w których towarzyszyły im różne uczucia.

W czasie trzecich zajęć  – „Czego potrzebuje Żyrafiątko?”, dzieci wybierały przedmioty wyrażające ich potrzeby, mówiły o nich, zwracały uwagę na potrzeby innych, odgrywały scenki pokazujące  sposób ich spełnienia.

Podczas kolejnych zajęć – „Jaką prośbę ma do nas Żyrafiątko?”, dzieci uczyły się znaczenia słowa prośba, proszenia o pomoc: osoby zaufanej, dzieci

z innych grup wiekowych, policjanta – z którym prowadziły dialog przez telefon, prosząc o pomoc w odnalezieniu mamy żyrafy, uczyły się  strategii radzenia sobie

w różnych sytuacjach.

W trakcie piątych zajęć – „Świętujemy. Mama Żyrafa odnalazła się”, dzieci uczyły się rozumieć swoje zachowanie, postępować zgodnie z czterema krokami PbP,  okazywać zrozumienie dzieciom przeżywającym silne emocje, świętowały odnalezienie mamy Rozalki czyli Cętki.

Projekt wzbudzał dużo emocji. Dzieci nadal opiekują się  mamą Żyrafą i Cętką. Każdego dnia poznają nowych przyjaciół żyrafy i wspólnie uczą się nowych rzeczy.