Jesteś tutaj: Start
Grupy
Grupa V JEŻYKI
„Sen Żyrafy”. Empatyczna komunikacja z dziećmi czyli Porozumienie bez Przemocy dla przedszkoli



„Sen Żyrafy”. Empatyczna komunikacja z dziećmi czyli Porozumienie bez Przemocy dla przedszkoli - autorstwa Franka i Gundi Gaschler.
– realizacja projektu.
Projekt składał się z pięciu jednostek, realizowanych przez pięć kolejnych dni oraz z etapu pogłębiającego. Autorzy w przystępny sposób, na przykładach dialogów z małymi dziećmi zaczerpniętymi z ich własnej praktyki zawodowej
i życia rodzinnego, wprowadzają dzieci w pewne aspekty świata Porozumienia bez Przemocy. Motywem przewodnim projektu jest historia o małej żyrafie, która została znaleziona w przedszkolu. Razem z dziećmi uczy się języka żyrafy
wg czterech kroków porozumienia bez przemocy (obserwacja, uczucia, potrzeba, prośba), aż w końcu znajduje swoją mamę, która opowiada dzieciom
o swoim śnie, w którym śniła o relacjach między ludźmi.
Projekt miał na celu rozwinąć podstawowe umiejętności interpersonalne, pokazać jak wygląda postawa oparta na poszanowaniu, życzliwości i szacunku oraz nauczyć dzieci sposobów rozwiązywania nieporozumień w sposób konstruktywny.
Podczas pierwszych zajęć - „Żyrafiątko zgubiło się…”, dzieci poznały żyrafę, jej wygląd, sposób odżywiania się, nadały jej imię, wymieniały atrybuty zewnętrzne sfotografowanego sąsiada, zbudowały dom żyrafie, stworzyły portret żyrafy, wybrały piosenkę „Zuzanna Żyrafa” i nauczyły się jej, organizowały wspólne zabawy, postępowały empatycznie.
W trakcie drugich zajęć – „Jak czuje się Żyrafiątko?”, dzieci nazywały emocje, uczucia w różnych sytuacjach, stosowały gesty do pocieszania, okazywania uczuć, ilustrowały emocje mimiką, ciałem oraz w formie plastycznej, dzieliły się swoimi przeżyciami, podając przykłady sytuacji w których towarzyszyły im różne uczucia.
W czasie trzecich zajęć – „Czego potrzebuje Żyrafiątko?”, dzieci wybierały przedmioty wyrażające ich potrzeby, mówiły o nich, zwracały uwagę na potrzeby innych, odgrywały scenki pokazujące sposób ich spełnienia.
Podczas kolejnych zajęć – „Jaką prośbę ma do nas Żyrafiątko?”, dzieci uczyły się znaczenia słowa prośba, proszenia o pomoc: osoby zaufanej, dzieci
z innych grup wiekowych, policjanta – z którym prowadziły dialog przez telefon, prosząc o pomoc w odnalezieniu mamy żyrafy, uczyły się strategii radzenia sobie
w różnych sytuacjach.
W trakcie piątych zajęć – „Świętujemy. Mama Żyrafa odnalazła się”, dzieci uczyły się rozumieć swoje zachowanie, postępować zgodnie z czterema krokami PbP, okazywać zrozumienie dzieciom przeżywającym silne emocje, świętowały odnalezienie mamy Rozalki czyli Cętki.
Projekt wzbudzał dużo emocji. Dzieci nadal opiekują się mamą Żyrafą i Cętką. Każdego dnia poznają nowych przyjaciół żyrafy i wspólnie uczą się nowych rzeczy.