W ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek, nasze przedszkolaki odwiedziły po raz kolejny Miejską Bibliotekę Publiczną Filię nr 3 w Białej Podlaskiej. Podczas wizyty dzieci słuchały opowiadania „Jano i Wito czytają” czytanego przez panią bibliotekarkę, obejrzały różne rodzaje książek,  przypomniały sobie zasady korzystania z nich i oglądały księgozbiór przeznaczony dla przedszkolaków. Na zakończenie naszego spotkania dzieci otrzymały zestaw książek do wzbogacenia przedszkolnej biblioteki.

Spotkania w bibliotece są ciekawe i pouczające, sprawiają dzieciom dużo radości.

 

 

 

 

 

29 kwietnia 2025r. wybraliśmy się do Muzeum Południowego Podlasia. Po dotarciu na miejsce pani przewodnik zapoznała nas z zasadami zachowania się w salach wystawowych i sposobem poruszania się po obiekcie. Następnie, dzieci dowiedziały się co to jest: eksponat, zabytek, wystawa i przemieszczając się po salach muzeum przedszkolaki zwiedzały aktualne i stałe wystawy. Poznały ekspozycje archeologiczne odkryte na terenie Południowego Podlasia, następnie oglądały przedmioty wykonane z krzemienia przez paleolitycznych i mezolitycznych myśliwych, pierwsze przedmioty z brązu oraz broń, srebrne denary i znaleziska brązowych ozdób wykonanych z ceramiki. Podziwiały portrety pierwszych właścicieli miasta. Oglądały porcelanę, szkła i tkaniny pochodzące z manufaktur radziwiłłowskich.  Przyglądały się  obrazom przedstawiającym konie i wsłuchiwały się w dźwięki natury prezentowane w obrazach Bazylego Albiczuka. Na zakończenie dzieci zwiedziły wystawę „Kultura ludowa Południowego Podlasia”. Oglądały stroje ludowe, tkaniny, bogactwo pisanek i siwaków.

Wizyta w muzeum była bardzo ciekawa. Przybliżyła dzieciom historię, kulturę i przyrodę naszego regionu i przyczyniła się do poszerzenia świadomości dzieci i zrozumienia świata. 

Nasze przedszkolaki uczestniczyły w realizacji ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, opracowanego przez Główny Inspektorat Sanitarny wspólnie z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Celem programu było zwiększenie świadomości i wiedzy dzieci na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat. Był to program ciekawy i angażujący dzieci do działań. W trakcie realizacji tematyki dzieci poznały na czym polega hodowla i uprawa ekologiczna, znaczenie słowa ekologia i znaków zamieszczonych na produktach ekologicznych. Dowiedziały się czym jest piramida zdrowego stylu życia i jakie znaczenie ma ona w dokonywaniu wyborów zdrowych, wartościowych produktów ekologicznych w powiązaniu z  higieną oraz niezbędnym ruchem.  Przygotowując się do Świąt Wielkanocnych, przedszkolaki brały udział w zajęciach i zabawach w których mogły skorzystać z wiedzy zdobytej podczas realizacji programu.

Program podobał się dzieciom, są one bardziej świadomymi konsumentami. Wiedzą, że żywność ekologiczna przynosi większe korzyści prozdrowotne.

3 kwietnia 2025r. odbyły się zajęcia badawcze, których celem było poznanie właściwości magnesu. W trakcie zajęć dzieci oglądały przygotowane magnesy, manipulowały nimi i opisywały ich widoczne cechy (ciężar, kształt itp.). Sprawdzały, które bieguny się przyciągają, a które odpychają.   Oglądały opiłki żelaza i zachowanie się ich w kontakcie z magnesem. Eksperymentowały przesuwając magnes po plastikowym pudełku wypełnionym opiłkami i wyciągały wnioski. Następnie sprawdzały co przyciąga magnes, a czego nie  i zaznaczały swoją odpowiedź na karcie z obrazkami. Podsumowaniem zabawy badawczej była wymiana spostrzeżeń i sformułowanie wniosku, że nie wszystkie monety, łyżki są przyciągane przez magnes. Magnesy przyciągają przede wszystkim przedmioty wykonane z materiałów np. takich jak żelazo. Eksperymentowanie z magnesami to świetny sposób na zabawę połączoną z nauką.

 „Maszyna matematyczna” to zabawa prowadzona wg metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, która opiera się na doświadczeniu dziecka, a nie na tłumaczeniach słownych. Jest sposobem nauczania dzieci liczenia na zbiorach zastępczych i w pamięci. W trakcie tej zabawy przedszkolaki działają, zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu edukacji matematycznej, a przede wszystkim dobrze się bawią. Uczą się także radzić sobie podczas złożonych czynności umysłowych mimo przeżywanych napięć emocjonalnych