Grupa IV Smerfy

Dnia 24.11.2017r. (piątek) wybraliśmy się na zajęcia do Galerii Podlaskiej, która ma swoją siedzibę w Zespole Pałacowym Radziwiłłów. W trakcie wizyty oglądaliśmy dwie wystawy m.in.:

  • wystawę zdjęć autorstwa pani Małgorzaty Konon – Kisiel pt.”….i…fotografie z szuflady …” prezentującą zbiór wybranych portretów fotografii streetowej oraz rzeźb,
  • a także wystawę obrazów olejnych autorstwa pani Magdaleny Wójcik
    „Rodzina”.

Następnie zainspirowani tym co zobaczyliśmy i doświadczyliśmy wykonaliśmy  prace plastyczne.

Na zakończenie spotkania pan Mirosław Skalimowski pokazał nam zbiór obrazów własnego autorstwa prezentujących rozłoszczone twarze dynastii rodu Radziwiłłów. Wizyta bardzo nam się podobała i na długo pozostanie w naszej pamięci.

 

 

 Dzień I – Żyrafiątko zgubiło się…… (13.11.2017 – poniedziałek)

Dzisiaj rano po śniadaniu obok drzwi wejściowych do przedszkola p. Edyta zauważyła małe płaczące Żyrafiątko (pluszową maskotkę), i postanowiła zabrać je do naszej sali, gdzie bardzo chętnie się nim zaopiekowaliśmy.

Na początku zajęć:

  • Poznaliśmy kartę „obserwacji” – symbol aparatu fotograficznego
  • Opisywaliśmy wygląd zewnętrzny Żyrafiątka, które naszym zdaniem ma: brązowe oczy, brązowe ciapki - plamki na skórze, 4 nogi zakończone czarnymi kopytkami, mordkę, nos, uszy, różki zakończone pędzelkami, grzywę, długą szyję oraz ogon zakończony pędzelkiem,
  • Bawiliśmy się w zabawę „Aparat fotograficzny” opisując wygląd zewnętrzny kolegów, a pani zapisywała nasz obserwacje na przygotowanej liście atrybutów zewnętrznych. Żyrafiątko, które nie umie jeszcze mówić komentowało to ruchem szyi.
  • Przygotowaliśmy w naszej sali miejsce do spania dla Żyrafiątka i chętnie się nim opiekowaliśmy (nadaliśmy mu nawet imię Blublu Kropka)
  • Przeglądaliśmy się w lustrze opisując swoje atrybuty zewnętrzne
  • Rysowaliśmy swoje autoportrety.
  • Słuchaliśmy także bajki pt. „Detektyw Zenon na tropie” – z serii Przyjaciele żyrafy – bajki o empatii – Joanny Berendt i Anety Ryfczyńskiej, a następnie rozmawialiśmy na jej temat.

 

 

Dzień II – Jak czuje się Żyrafiątko? (14.11.2017r – wtorek)

     Dzisiaj po przyjściu do przedszkola delikatnie obudziliśmy nasze Żyrafiątko.

  • Poznaliśmy kartę „uczucia” – symbol serca
  • Bawiliśmy się w zabawę pt. „Zgadnij jak się czuję”- pani pokazała nam 7 kart przedstawiających następujące uczucia (radość, strach, żal, smutek, szczęście, złość, rozczarowanie), które po kolei omówiliśmy. Następnie zaprezentowaliśmy te uczucia za pomocą pantomimy. Żyrafiątko bacznie obserwowało naszą zabawę i bardzo się cieszyło.
  • Wspólnie z Żyrafiątkiem pobawiliśmy się również w zabawy, „Na spokojne rączki” i „Na spokojne nóżki”.
  • Wskazywaliśmy karty z uczuciami które czuliśmy podczas zajęć. Dominowały uczucia: radości i szczęścia.
  • Następnie siedząc w kole pani pokazała nam kolejne karty
    z uczuciami a my podawaliśmy przykłady z własnego życia, a o to niektóre z nich:

- czułem się szczęśliwy np. kiedy wspólnie rysowałem z kolegami, kiedy kolega dał  mi się pobawić swoją zabawką, kiedy się bawiłem, kiedy oglądałem książki, kiedy jestem w przedszkolu, kiedy mam przyjaciół, kiedy mama mi coś kupiła, kiedy idę z rodzicami na spacer, kiedy rodzice czytają mi bajki,

- boję się np. kiedy nie działa światło, kiedy jest ciemno w pokoju, kiedy schodzę z mamą do piwnicy, kiedy brat mnie wystraszył, boję się 
o mojego kotka, że mu się coś stanie, kiedy zostaję w domu bez rodziców tylko z rodzeństwem,

- smucę się np. kiedy ktoś mnie popycha, gdy ktoś mnie bije, gdy brat mnie biję, kiedy ktoś rzuca żyrafą, gdy nie mam się z kim bawić, kiedy kolega niszczy książki i zabawki, kiedy koleżanka mówi, że mnie nie lubi,

- jestem  zły np. gdy kolega mnie szarpie, gdy brat mnie popchnął na stół, gdy boksuję w worek treningowy, kiedy kolega za mocno dotyka żyrafiątko, gdy mama czesze mi włosy, gdy koleżanka nie chce podzielić się ze mną zabawką, gdy kolega się ze mnie śmieje,

- byłem przestraszony np. kiedy zbiłem szklankę, kiedy słyszę dźwięk zamykanej szafki w kuchni, która bardzo piszczy, kiedy zbiłem szybę
w samochodzie, kiedy zbiłem miseczkę z mlekiem, gdy ktoś na mnie krzyczy, kiedy  kolega mnie bije,

- byłem rozczarowany np. zachowaniem koleżanki, która powiedziała że mnie nie lubi, kolegi który nie chciał mi dać pobawi się swoją zabawką, mamą kiedy powiedziała że nie ma czasu się zemną bawić.

  • Wykonaliśmy „Żyrafę” w formie przestrzennej pracy plastycznej.
  • Na zakończenie zajęć Pani Edyta zapytała małe żyrafiątko - jak się teraz czuje? Żyrafa wskazała mordką kartę z symbolem smutku
    i strachu
    . Wspólnie zastanawialiśmy się dlaczego żyrafiątko wskazało właśnie te karty z (Doszliśmy do wniosku że tęskni za swoją mamą. Obiecaliśmy sobie, że zrobimy wszystko co w naszej mocy żeby rozweselić żyrafiątko – i udało się już po chwili zapomniała o mamie i chętnie się z nami bawiła.
  • Rysowaliśmy na szablonach balonów wyrazy twarzy, potem opowiadaliśmy jakie uczucia ona przedstawia i dlaczego
  • Słuchaliśmy bajki pt. „Poranna kłótnia Zenona” – z serii Przyjaciele żyrafy – bajki o empatii – Joanny Berendt i Anety Ryfczyńskiej,
    a następnie rozmawialiśmy na jej temat.

 

 

Dzień III – Czego potrzebuje Żyrafiątko ? (15.11.2017r - środa)

Na początek wspólnie z Żyrafiątkiem przypomnieliśmy sobie o czym mówiliśmy wczoraj.

  • Poznaliśmy kartę „potrzeba”- z symbolem skrzyni skarbów
  • Wspólnie zastanawialiśmy się jakie potrzeby ma nasze Żyrafiątko i jak możemy je spełnić, naszym zdaniem: mała żyrafa potrzebuje powietrza do życia, pożywienia – liści akacji, picia – wody, opieki, zabawy, radości, snu, odpoczynku, pocieszenia, głaskania, energii, swojej wolnej chwili tylko dla siebie. Żyrafiątko było bardzo szczęśliwe że tak trafnie odgadliśmy jego potrzeby.
  • Pobawiliśmy się w zabawę „Disco nogi”.
  • Rysowaliśmy na kartkach swoje potrzeby, (coś co w danym momencie jest dla nas ważne), a następnie siedząc w kole po kolei opisywaliśmy co jest nam potrzebne i jak te potrzeby można spełnić. Po szczegółowym ich omówieniu nasze potrzeby trafiły do skrzyni skarbów. A o to one: potrzeba wyjścia do koleżanki, rysowania, zabawy samochodem strażackim, gumki do ścierania, zabawy, bliskości z mamą, zabawy
    z przyrodą, jedzenia, rozmowy, przyjaźni, zabawy na świeżym powietrzu, picia, gry w piłkę z rodzicem, leków, spaceru, zabawy zabawkami.
  • Słuchaliśmy bajki pt „Skąd mam wiedzieć czego potrzebuję?” z serii Przyjaciele żyrafy – bajki o empatii – Joanny Berendt i Anety Ryfczyńskiej, a następnie  rozmawialiśmy na jej temat.
  • Bawiliśmy się w zabawę „Odgadywanie potrzeb”.
  • Kolorowaliśmy kredkami oraz malowaliśmy farbą obrazki
    z wizerunkiem żyrafy.
  • Uczyliśmy się tańczyć śląski taniec „Szot”, a Żyrafiątko bacznie nas obserwowało.
  • Bawiliśmy się wspólnie z Żyrafiątkiem.

  

Dzień IV – Jaką prośbę ma do nas Żyrafiątko? (16.11.2017r. – czwartek)

Przywitaliśmy się  z Żyrafiątkiem i przypomnieliśmy sobie o potrzebach jakie wczoraj umieściliśmy w „skrzyni skarbów”.

  • Następnie poznaliśmy kartę prośbyz symbolem otwartego okna
  • Pani zapytała jak czuje się Żyrafiątko – maluszek opuścił nisko głowę dając nam do zrozumienia że jest smutny bo tęskni za swoją mamą. Wspólnie zastanawialiśmy a się jak go pocieszyć np. pobawić się, przytulić, pogłaskać, odnaleźć jego mamę.
  • Wspólnie z panią i Żyrafiątkiem zastanawialiśmy się jak moglibyśmy odnaleźć jego mamę. O to nasze pomysły:

- możemy zadzwonić do ZOO w Warszawie, Wrocławiu i Chełmie
    i zapytać czy mieszka tam mama naszego Żyrafiątka,

-   możemy pojechać osobiście do ZOO i poszukać mamy Żyrafiątka,

-   możemy poszukać mamy w przedszkolu może gdzieś się schowała,

-   możemy wysłać list do mamy Żyrafiątka

- możemy z przygotować plakaty z Żyrafiątkiem i rozwiesić je 
    w przedszkolu może ktoś z rodziców spotkał mamę naszego Żyrafiątka

  • Wykonaliśmy plakaty, w których informowaliśmy mamę żyrafę, że jej dziecko jest w naszej grupie i mocno za nią tęskni.
  • Żyrafiątko było bardzo szczęśliwe bo zostało zrozumiane i otrzymało pomoc.
  • Słuchaliśmy bajki pt „Ciasto na piknik Leśnej Gromady” z serii Przyjaciele żyrafy – bajki o empatii – Joanny Berendt i Anety Ryfczyńskiej, a następnie rozmawialiśmy na jej temat.
  • Bawiliśmy się w zabawę „Mam chusteczkę haftowaną” – opracowaną
    w nowej wersji - mającą na celu tworzenie nawyku współpracy
     w grupie oraz wiary we własne możliwości.
  • Rozmawialiśmy wspólnie – co moglibyśmy zrobić np. kiedy jesteśmy spragnieni, jest nam zimno, nie dostaniemy zabawek na regale, jesteśmy zmęczeni, chcecie pobawić się z innymi dziećmi, koledzy w sali są wg ciebie głośno, zamiast w domu wolicie bawić się na dworze itp.
  • Wspólnie opiekowaliśmy się Żyrafiątkiem.

 

 

 

Dzień V – Świętujemy: Mama Żyrafa odnalazła się! (17.11.2017r – piątek)

Ostatni dzień obfitował w liczne niespodzianki. Na początek kiedy wspólnie
z Żyrafiątkiem siedzieliśmy w kole rozmawiając o wczorajszych zajęciach do naszej sali został dostarczony list, jak się okazało był to list od mamy Żyrafiątka.  Po odczytaniu listu nasze małe Żyrafiątko bardzo się ucieszyło z wiadomości, że już wkrótce odwiedzi nas jego mama.

  • Ogromnie szczęśliwi zastanawialiśmy się jak przywitać Mamę Żyrafę. Postanowiliśmy zaśpiewać dla niej piosenki o naszym przedszkolu
    i dzisiejszym święcie, zatańczyć taniec „Szot”, pobawić się z nią wspólnie, ułożyć wiersz i przygotować przyjęcie.
  • Po godzinie pojawiła się w naszym przedszkolu mama Żyrafa, która czule przytuliła swoje dziecko i serdeczne się z nami przywitała.
  • Bardzo szczęśliwi z odnalezienia się mamy Żyrafy tak jak obiecaliśmy pięknie zatańczyliśmy, zaśpiewaliśmy i zaprezentowaliśmy nasz wiersz:

 

„Wiersz o Żyrafiątku”

 

Była raz sobie mała Żyrafa, która zgubiła się  mamie
i płakała pod przedszkolnymi drzwiami.

Dzieci z grupy „Smerfy” przyjęły ja do siebie i nazwały Bublu Krupka.
Potem wspólnie się bawiły, opiekowały i jedzenia dla Żyrafiątka szykowały.

Smerfy Żyrafiątko opisywały, a potem różne uczucia i potrzeby poznawały  oraz uczyły się prosić o ważne spawy.

A na koniec dzieci  bardzo się ucieszyły  że  Żyrafy w ich sali  zostały
i wspólnie bawić się i uczyć języka miłości obiecały.

 

  • Mama Żyrafa powiedziała, że kiedy słyszy i widzi jak mała Cętka (bo tak ma na imię Żyrafiątko) dobrze czuje się w naszej grupie to jest bardzo szczęśliwa, bo dla niej jest ogromnie ważne by ludzie się wzajemnie
    o siebie troszczyli. Opowiedziała nam także swój sen, w którym dzieci
    z pewnego przedszkola uczyły się mówić i zachowywać jak żyrafy. Bo to właśnie one mówią czego potrzebują i słuchają tego, co mają dopowiedzenia inni. Wspólnie szukają rozwiązań by wszyscy byli szczęśliwi.
  • My też chcemy postępować tak jak dzieci ze snu Mamy Żyrafy, więc  postanowiliśmy poprosić ją o pozostanie u nas w przedszkolu ze swoją córeczką Cętką do wakacji i nauczenie nas ich żyrafiego języka (języka miłości i empatii).
  • Następnie żyrafy poczuły się godne więc zaprosiliśmy je na wspólny poczęstunek.
  • Na koniec uroczystości podzieliliśmy się swoimi wrażeniami z dzisiejszej wizyty „niespodziewanego gościa”. Czuliśmy się: weseli, szczęśliwi, uradowani, radośni, chciało nam się płakać z radości, że małe Żyrafiątko odnalazł swoją mamę. 
  • Rysowaliśmy portrety Mamy Żyrafy oraz Żyrafiątka.
  • Słuchaliśmy baki pt. „Urodziny Bibi” z serii Przyjaciele żyrafy – bajki
    o empatii – Joanny Berendt i Anety Ryfczyńskiej, a następnie rozmawialiśmy na jej temat.
  • Mamy nadzieję, że to dopiero początek przygody ze
    SNEM ŻYRAFY………..cdn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dnia 07.11.2017r. wybraliśmy się na wycieczkę do Multicentrum gdzie w trakcie zajęć  pracowaliśmy na trzech następujących modułach:

I moduł – klocki Logiko z których układaliśmy cyferki i figury przestrzenne,

II moduł – eksperymenty – w trakcie których dowiedzieliśmy się w jaki sposób
     powstaje tęcza, przeprowadziliśmy też różne doświadczenia z tym związane

III – moduł – praca z tablicą interaktywną na, której ćwiczyliśmy
     spostrzegawczość, pamięć wzrokową i motorykę małą

Zajęcia bardzo nam się podobały. Na pewno wrócimy tu w przyszłym półroczu.

     Dnia 25. 10. 2017r. wybraliśmy się z wizyta do Przychodni Zdrowia. W trakcie spotkania obejrzeliśmy gabinet lekarski oraz zabiegowy. Zobaczyliśmy gdzie przechowywane są szczepionki i jak wygląda ważenie dzieci, a także rejestracja pacjentów. Na zakończenie spotkania  wszyscy otrzymaliśmy naklejki oraz kolorowani.

     Dnia 23.10.2017r. wybraliśmy się z wizytą do Filii Nr 3 Miejskiej Biblioteki Publicznej. Z dużym zainteresowaniem wysłuchaliśmy opowiadania pt. „Pani czyta książki” z serii „Nie ma jak w przedszkolu” Małgorzaty Górnej. Chętnie oglądaliśmy różne książeczki i słuchaliśmy jak czyta je nasza pani. Na koniec wypożyczyliśmy kilka książek do przedszkola m.in. o Kici Koci, Kubusiu Puchatku i Basi.