„Wszystkie dzieci Mikołaja kochają, wszystkie dzieci na niego czekają”

Dzieci z naszej grupy już od wczesnego poranka czekały na przybycie tajemniczego gościa. Umilając sobie czas oczekiwania: śpiewały piosenki, recytowały wiersze o Mikołaju. Przypomniały sobie gdzie mieszka, jak wygląda i szykuje się do drogi św. Mikołaj oraz kto pomaga mu w rozwożeniu prezentów. W trakcie wykonywania pracy plastycznej na placu zabaw pojawił się…. długo oczekiwany gość. Kilka minut później osobiście za pukał do naszej sali i przyniósł upominki w postaci sztalugi, gry matematycznej i puzzli. Zgodził się też na zrobienie pamiątkowego zdjęcia. Następnego dnia w trakcie wizyty w osiedlowej bibliotece dzieci kontynuowały tematykę mikołajkową. Wysłuchały min. bajki o Świętach Tulisia, bawiły się dzwoneczkami i czapką Św. Mikołaja, wykonały pracę plastyczną oraz oglądały książki o tematyce świątecznej szukając w nich poznaną literę „y”. Wypożyczyły też do przedszkola kilka książek o dinozaurach.

Akcesoria zgromadzone przez dzieci w kąciku dinozaurów posłużyły nam do przeprowadzenia następujących zabaw matematycznych:

  • Dzieci segregowały dinozaury ze względu na kolor, wielkość, gatunek np. mięsożerne, roślinożerne, wodne, lądowe i powietrzne
  • Liczyły je w dostępnym dla siebie zakresie,
  • Mierzyły ich wysokość za pomocą klocków oraz długość za pomocą centymetra
  • Ustawiały je od najmniejszego do najwyższego.

Tematyka związana z prehistorycznymi gadami jakimi są niewątpliwie dinozaury wzbudza w dzieciach duży entuzjazm i zaciekawienie. Bardzo chętnie dzielą się informacjami na ten temat, przynoszą z domu książki, figurki dinozaurów. Dzięki temu nasz kącik tematyczny zapełnił się ciekawymi pomocami nie zabrakło w nim akcesoria potrzebne każdemu paleontologowi czyli pędzli, którymi dzieci delikatnie odkopywały figurki dinozaurów z kaszy manny. Były też szablony do odrysowywania, karty 3 D z dinozaurami, a do nich specjalne okulary przez, które dzieci mogły obserwować niezwykłe jaszczury.  Na zajęciach przedszkolaki tworzyły skamienieliny odbijając figurki dinozaurów w masie solnej. Stanowiło to doskonały temat do rozmowy na temat pracy paleontologa.

Realizując tematykę dotyczącą górnictwa przeprowadzaliśmy eksperymenty z solą i węglem oraz węglem aktywnym szukając odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy sól i węgiel rozpuszczają się w wodzie?
  • Czy węgiel aktywny jest w stanie oczyścić zabarwioną atramentem wodę?

 

Nazwa naszej grupy ODKRYWCY zobowiązuje do nieustannego poszukiwania, badania i doświadczania. W miesiącu grudniu szukaliśmy odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czym oddychamy?
  • Ile tlenu zużywa świeczka?
  • Czy ogień potrzebuje tlenu?
  • Czy ciepłe powietrze unosi się do góry?
  • Jak zbudować wulkan? – jedna z hipotez wyginięcia dinozaurów
  • Jak skonstruować termometr cieczowy? – wysoka lub niska temperatura wg jednej z hipotez również miała wpływ na wyginięcie prehistorycznych gadów.